آن گاه دستش را بر زانویم نهاد و فرمود: «شما چرا نافله نمی خوانید؟ نافله، نافله، نافله. شما چرا عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا. شما چرا جامعه نمی خوانید؟ جامعه، جامعه، جامعه.»
مفاتیح الجنان-مقدمه زیارت جامعه کبیره
آن گاه دستش را بر زانویم نهاد و فرمود: «شما چرا نافله نمی خوانید؟ نافله، نافله، نافله. شما چرا عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا. شما چرا جامعه نمی خوانید؟ جامعه، جامعه، جامعه.»
مفاتیح الجنان-مقدمه زیارت جامعه کبیره
1- صد مرتبه تکبیر میگویید. (اللهاکبر)
2- لعن و سلامهای زیارت عاشورا را یک بار میخوانید؛ یعنی از «اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و …» تا انتهای «السلام علی الحسین و علی علیبن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین».
(این دو بخش در قسمتهای پایانی زیارت عاشورا قرار دارد و قبل از هر دو بخش نوشته است: پس صد مرتبه میگویی: … اما شما در این قسمت، این دو فقره معروف به لعن و سلام را فقط یک مرتبه میخوانید).
3- خواندن زیارت عاشورا از ابتدای زیارت تا ابتدای این دو فقره لعن و سلام.
4- خواندن دو رکعت نماز به نیت هدیه به حضرت اباعبدالله الحسین (ع).
5- دوباره صد مرتبه تکبیر گفتن.
خواندن زیارت عاشورای امام حسین (ع) به همان روشی که در مفاتیح الجنان آمده است؛ یعنی زیارت عاشورا را از ابتدا تا انتها با همان صد لعن و صد سلام که در متن زیارت مکتوب است میخوانید. به هیچ وجه دو رکعت نمازی را که بعد از زیارت وارد شده است، یادتان نرود؛ زیرا این دو رکعت نماز، از اجزای زیارت عاشورای امام حسین (ع) محسوب میشود و باید خوانده شود.
التماس دعا. . .
امام صادق علیه السلام فرمود:
هر صبح و شام ، زشت و زیبای اعمال امت اسلام بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم عرضه می شود. پس سعی کنید از معصیت بر حذر باشید.
بحار الانوار، جلد ۲۳، صفحه ۳۴۶
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
پس از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، حبرییل علیه السلام مستمرا به حضور فاطمه زهرا سلام الله می آمد، تسلیت و تعزیت می داد، از حال پدرش می گفت، اخبار آینده را به او ابلاغ میکرد و امیرالمومنین علیه السلام آنها را می نوشت. این همان چیزی است که بعدا مصحف فاطمه علیه السلام نام گرفت.
همین سخن گفتن جبرییل علیه السلام و سایر فرشتگان سبب شد که آن حضرت محدثه لقب بگیرد.
اصول کافی، جلد ۱، صفحه ۲۴۱
جناب ابوذر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پرسید: تعداد انبیا چندتاست؟
فرمود: ۱۲۴ هزار نفر!
چند نفر از آنان جزو مرسلین هستند؟
فرمود: ۳۱۳ نفر!
اولین نبی کیست؟
فرمود: آدم علیه السلام.
آیا جزو مرسلین است؟
فرمود: بله. خداوند او را به دست خود خلق کرد و از روح خویش در او دمید.
سپس فرمود: یا اباذر، چهار نفر از انبیاء سریانی بودند که عبارتند از: آدم، شیث، اخنوخ و نوح.اخنوخ همان ادریس است و اولین کسی که با قلم نوشت.
چهار نفر عرب هستند: هود، صالح، شعیب و حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم.
اولین نبی از میان بنی اسرائیل موسی و آخرشان عیسی و ۶۰۰ پیامبر دیگر بودند.
سپس اباذر پرسید: خدا چند کتاب نازل کرده است؟
فرمود: ۱۰۴ کتاب نازل کرده است. بر شیث ۵۰ صحیفه، بر ادریس سی صحیفه، بر ابراهیم ۲۰ صحیفه نازل کرد و همچنین تورات، انجیل، زبور و قرآن را نازل کرده است.
از این روایت فهمیده میشود که:
نبی و رسول با یکدیگر تفاوت دارند.
نبی از جهت مصداق عام تر از رسول است.
ممکن است رسالت و نبوت گاهی با یکدیگر جمع شوند.
هر کس که به مقام رسالت می رسد، حتماً از مقام نبوت بهرهمند است ولی عکس آن صادق نیست.
بحارالانوار، جلد ۱۱، صفحه ۳۲
خصال، صفحه ۵۲۴
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از نقل همه فضایل حضرت علی علیه السلام خودداری می ورزید و می فرمود:
اگر نمی ترسیدم که گروههایی از امت من درباره تو چیزی بگویند که نصرانی ها درباره عیسی بن مریم علیه السلام گفتند(مانند خدا بودن، پسر خدا بودن، حلول خدا در او و…)، مطالبی را می گفتم که هرکس آنها را می شنید و تو بر او می گذشتی، خاک زیر پایت را به قصد تبرک بر می داشت…
شرح نهج البلاغه، جلد ۱۸، صفحه ۳۶۰، حکمت ۱۱۳
بحارالانوار، جلد ۳۸، صفحه ۲۴۷
همانطور که سلام کردن یکی از عوامل تحکیم پیوندهای اجتماعی است، برخی کاستی ها و بی توجهی ها در مورد آن، نظیر: انتظار سلام و توقع احترام از دیگران، آهسته سلام کردن، جواب ندادن سلام و… ممکن است نقشه تخریبی داشته باشد و نه تنها مایه الفت و صمیمیت نشود بلکه کینه و عقده نیز فراهم آورد.
چند توصیه راجع به سلام:
1. انتظار سلام از کسی نداشته باشید بلکه سعی کنید در سلام کردن از دیگران سبقت بگیرید و بدانید ابتدا کننده به سلام به خدا و پیامبرش نزدیکتر است.
2. همیشه با صدای بلند سلام کنید و جواب آن را به گونهای بگوییدکه طرف مقابل بشنود، زیرا نشنیدن او چه بسا مایه کدورت میشود.
3. اگر به کسی سلام کردید و جواب شما را نداد، نگویید به من بی اعتنایی کرده است، بلکه احتمال بدهید جواب داده ولی شما نشنیده اید.
4. اگر هنگام برخورد با کسی از او سلام دریافت نکردید، به دل نگیرید. شاید سلام کرده، ولی شما نشنیده اید.
1بحارالانوار، جلد ۷۳، صفحه ۱۱. اصول کافی، جلد2،صفحه ۶۴۵، حکمت ۸
2. اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۶۴۵، حکمت ۷
امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره ائمه اطهار را با جلوههای گوناگون معرفی کرده است تا زایر، ائمه را از دریچه های مختلف تماشا کند و سپس آنان را الگو و اسوه خویش قرار دهد و با تاسی به آنها، بر تعالی و تکامل خود همت گمارد.
زیارت جامعه کبیره همچون سفره ایست که مهمانان آن، با انواع گوناگون غذاهای امام شناسی، مورد تکریم قرار میگیرند.
باید دست آز از دیگران کوتاه کرد و دیده ی امید به خانه اهل بیت دوخت. . .
ادب فنای مقربان، جلد اول، چاپ پنجم، صفحه 85
(1)سلام علی ابراهیم. . .
(2)سلام علی نوح فی العالمین. . .
(3)سلام علی ال یاسین. . .
انگاه که نوبت به خاتم رسولان و فخر عالمیان حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم می رسد نه تنها خودش بر او سلام و صلوات میفرستد، بلکه مومنان را موظف کرده که به پیروی از خداوند و فرشتگان، به آن حضرت سلام و صلوات مبفرستند و بدین گونه یادش را گرامی و نامش را بزرگ دارند و ارادت خویش را به آستان وی ابلاغ کنند.
(4)ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنو صلوا علیه و سلموا تسلیما
پروردگار عالم عالیترین تحقیقات را برای هدایتگران جوامع و بندگان صالح خود فرو می فرستند
سلامی که در زیارات بر پیشوایان نور و امامان هدایت می فرستیم چیزی جز سنت قرآن کریم نیست. . .!
1.سوره صافات،آیه 109
2.سوره صافات، آیه 79
3.سوره صافت، آیه103
4.سوره احزاب، آیه 56
تولی و تبری. . .
(امام باقر علیه السلام): آیا دینداری چیزی جز محبت و دوستی اولیای خدا و بغض و دشمنی دشمنان الهی است؟
بحارالانوار، جلد65، صفحه63
ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام پرسید: حقیقت ایمان چگونه تکمیل می شود؟
امام باقر علیه السلام فرمود: با دوستی دوستان خدا، دشمنی دشمنان او و همراهی با صادقان
بحار الانوار، جلد65، صفحه 63
امام کاظم علیه السلام فرموده است: هرکس امام رضا علیه السلام را که در شهر غربت از دنیا میرود زیارت کنند، در حالی که تسلیم امر و عارف به حقش باشد، در پیشگاه الهی از منزلت شهدای بدر برخوردار است. . .
بحارالانوار، جلد99، ص 41
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا. . .